Saturday, April 26, 2014

Petua sebelum saya melalui Fasa IVF yang mencabar

Assalamualaikum, selamat pagi semua.
Topik pagi ini trigger bila saya bangun tidur. ED masih lena, begitu juga apaknya. Awal saya bangun, konon lah nak mengemas rumah. Saya tangguh sekejap.


Saya buat IVFpada tahun 2012. It's a short but very stressful event dalam hidup saya. Lebih stress daripada bekerja 24/7, lebih stress dari bekerja di bawah diktator.


Masa itu, suami workless, but staying at home doing some ebay biz. Semua nak concentrate pada treatment tu. Nak bagi dia dan saya tak stress sebab working schedule dia yang jauh ke Pulau Tioman every weekdays, weekend pula dia part-time study. So WE decided dia untuk let go salah satu, choose either family or career. So, it summed up the stressful later la, sbb IVF procedure yang dikatakan pricey, plus I have to be ready to pay all the bills. I remember every night a simple meal sebab everything dicatu nak kumpul duit. Saya tak malu untuk cerita, sebab itulah hakikat pengorbanan yang saya rasa cukup besar ketika itu. Saya harap suami ingat detik itu.



Enough said. Apa yang saya cuba sampaikan di sini, kena ada pengorbanan. Allah nak uji saya, mentally, financially, rupanya nak beri ganjaran yang stau ribu lebih baik. Allah tak beri kita apa yang kita mahu, tapi Allah beri apa yang kita perlu.


Nak cerita petua, saya cuba ingatkan semula. Tapi risiko yang membaca tanggung sendiri ye. Saya tak kata ini 'gerenti jadi'. Kita bukan tuhan. Kita usaha saja. Ikut landasan yang betul. Tak mahu pergi jumpa tok moh, tak mahu bawa ayam jantan, kelapa dara , pulut kuning bagai. Takut jadi syirik. Naudzubillah.




(1)
I stop for a while, take a break, before starting.
Yep, 2012 yang mencabar, i get ready before that. 2011 saya berehat-rehat saja, jalan-jalan dan makan-makan, buat aktiviti yang saya suka. Saya tak fikir langsung pasal anak. Sebab 2008-2010 dah teramat stressful dgn kegagalan IUI walaupun dua kali saja. Before that dah 3 cycle ambil clomid. Not to mention, prosedur HSG yang ok dan Hydrotubasis yang menyakitkan sampai kena merangkak untuk bergerak. It is a state of hibernate. Not shut down. I benefited this state untuk kumpul duit.


(2)
During hibernate, saya buat treatment yang santai-santai. I decided to eat healthy food, live healthy, and workout. Saya beli treadmill priced RM200, second-hand. Balik kerja, saya jog for 20 minit. Bangun pagi jam 6, saya jog 20 minit. Weekend, saya ajak suami jogging di taman.


(3)
Sauna. Slimming Centre.
Saya beli package RM98 untuk 15 sesi slimming dari Dr.Nano Labcell. Saya belanja suami sekali, supaya kami boleh release stress sambil kurus. Saya beli promosi Groupon. Sebulan, saya turun 2kg, suami turun 4kg.


(4)
Acupuncture, bekam darah.
Saya buat rawatan akupuncture, sebulan sekali, atau dua bulan sekali. Di klinik Dr.Nik Omar, Bangi.
Bekam darah saya buat sekali. Tak nampak darah berketul keluar, sbb tiap-tiap bulan darah ketul kelur ikut jalan lain. Hehe


(5)
 Ingat Wurn Technique? 
Sila cari entry saya tag Wurn Technique.
Saya urut sebulan sekali. Kalau ikut hati nak sebulan dua kali. Syok!




(Finally)
On 2012. I remember. I start the treatment on February. 7th Anniversary  of Marriage. Masa itu, I was mentally prepared for failure (and of course success). 


Me: jangan lupa, dekatkan diri dengan perkara yang positif, rakan, Al-Quran, Solat jaga, kalau rajin buat solat malam. Solat taubat, solat hajat.



3 comments:

  1. lumrah up and down dalam perkahwinan..ada rezeki lebih kita syukur..xde kita tabah sama2..smoga dipermudahkan urusan indah dan dikurniakan zuriat....aminnn..doakan saye juga...;)

    salam perkenalan ;)

    ReplyDelete
  2. Salam perkenalan! Wish u all d best dear

    ReplyDelete
  3. Besarnya pengorbanan awak.. saya dh 3 kali gagal iui dan nak buat ivf.. tapi, bila memikirkan kewangan, kami masih KIV lg... Bila baca cerita awak, buat saya kembali berkobar-kobar nak teruskan IVF.. harap Allah permudahkan semuanya.... Amin..

    ReplyDelete