Saturday, July 7, 2012

Kek Pisang Mee Bandung

Bukan mengidam.
Hanya memenuhkan selera yang tak berapa nak lalu akhir-akhir ini.

Tiba-tiba terasa nak buat kek pisang. Jalan-jalan di myresipi, dapat pula resepi kek pisang yang mudah.
Bahan-bahannya pula memang dah sedia ada di dalam almari. Pantas tangan ini mencapai periuk dan mixer.Oven on state preheat.

Pisang tu memang sentiasa ada dalam stok (dikopek dan disimpan didalam bekas, masuk ke dalam fridge). Sesuai untuk dibuat cekodok dan kek kemudian hari. Air gula dari pisang akan keluar dan pisang akan lembik sendiri. Durian pula saya freeze. Setiap kali pulang dari kampung, emak akan bekalkan pelbagai jenis buah-buahan dari kebun. Saya yang sayangkan hasil titik peluh abah, tak sampai hati nak buang buah-buah yang kemudiannya jadi terlebih masak dan mala. Iyalah, hanya berdua dengan En.S, setakat goreng pisang 3-4 biji pun dah cukup buat kami. Kalau dah emak bekalkan 2-3 sikat, lalu pulak lah hari-hari nak breakfast dan hi-tea dengan pisang.

dah selamat separuh loyang masuk perut (-__-)"

Resepinya:
Pisang - 4biji  saya guna pisang lilin
Tepung naik sendiri - 1 3/4 cawan *
Tepung jagung  - 1/4 cawan
Gula pasir - 1 cawan **
Soda bikarbonat - 1setengah tsp
Minyak masak - 1 cawan
Telur 3 biji

Step:
1. stir-mix gula pasir dan telur hingga kembang.
2. Masukkan tepung sedikit demi sedikit beserta soda bikarbonat
3. Mix pisang ke dalam adunan. Oleh kerana saya pakai mixer dan pisang dah sedia lembik, saya tak lenyek pun, stir sekejap dia dah hancur sendiri
4. Masukkan minyak masak.
5. Bakar pada suhu 160degC sampai masak. 

P/s: 
*Di rumah tiada tepung naik sendiri, saya gantikan dengan tepung gandum ditambah 1setengah tsp baking powder dan secubit garam.
** Gula saya guna tak sampai 1 cawan, kerana pisang lilin dah sedia manis tak seperti pisang berangan.

Masa diambil untuk prepare kira-kira 10-15minit je. Amat mudah!


Mana mee bandungnya? Next!

No comments:

Post a Comment