Thursday, November 15, 2012

Bersyukurlah, akan ditambah nikmat Allah padamu!

Terpanggil untuk menulis.

Kejadian yang berlaku di sekeliling, membuat minda ini berfikir.

Nikmat mana lagi yang mahu aku dustakan?

Aku rasa walaupun perjalanan hidup aku ini tak selancar orang lain, namun aku tetap bersyukur sekurang-kurangnya aku tetap dapat merasa nikmat yang Allah turunkan, tanpa aku sedar.




1. Penat mengurus rumahtangga. Nikmat. Kerana sekurangnya Allah menyedarkan aku nikmat bersuami.

2. Penat mengelek perut yang semakin membesar. Nikmat. Kerana sekurangnya Allah telah memakbulkan doa aku dan menyedarkan aku nikmat mempunyai anak.

3. Penat bekerja. Nikmat. Kerana Allah sedang menyedarkan aku yang aku bertuah dapat membantu suami mencari rezeki hasil titik peluh sendiri.

4. Penat membayar ansuran rumah dan kereta. Nikmat. Kerana Allah menyedarkan aku, berkemampuan memiliki kemudahan itu semua. Seadanya.

5. Penat menunggu suami pulang kerja lewat malam. Nikmat. Kerana Allah mengajar aku erti kesabaran dan nikmat nafkah yang diberikan hasil titik peluh suami.

6. Penat mencuci tandas, menyapu rumah yang penuh bulu Antenna, luka kerana cakaran. Nikmat. Kerana Allah memberikan rasa kasih dan sayang kepada haiwan kesayangan Muhammad S.A.W.

7. Penat memberi nasihat kepada sahabat. Nikmat. Kerana sekurang-kurangnya aku bukan hidup terpinggir tiada yang ingin bersahabat.

8. Penat menasihatkan pelajar-pelajar. Nikmat. Kerana sekurang-kurangnya aku mempunyai secebis ilmu untuk dipanjangkan pahala ke kuburan aku nanti.

9. Penat otak memikirkan masalah dan penyelesaian. Nikmat. Kerana sekurang-kurangnya Allah memberikan akal fikiran yang sempurna untuk berfikir.

10. Penat badan. Nikmat. Sekurang-kurangnya aku masih bernyawa!





I: Ada yang aku perhatikan masih tak nampak nikmat mencurah-curah yang Allah berikan kepadanya.

No comments:

Post a Comment