Sunday, April 17, 2011

Kini Tiga Puluh

Bagaimana perasaannya kini? Bergelar 30an.
|
|
|
|
Layak dipanggil makcik.

Apakah pencapaian dalam 30 tahun ni.
Ilmu?
Amal?
Bekalan dibawa mati?

Masih belum bergelar ibu, hilang satu nikmat.
Masih bergelar isteri, syukur, entah sampai bila.
Masih bergelar anak, Alhamdulillah moga sempat menabur bakti pada mak dan abah.

Dengan kesibukan dunia ini, apakah perancangan masa depan untuk diri sendiri?
Mengambil langkah pertama mungkin dengan menyambung pelajaran.
Bukan sekadar mengisi kekosongan hati, tapi menunaikan hasrat emak dan abah juga.

Akhir-akhir ini hidup terasa kosong.
Life seems so dull.
Empty.
Blank.

Apakah yang kurang lagi?
Apakah yang tak kena?
Apakah yang meracun jiwa?

Mungkin tiba masa untuk berdikit-dikit buat tabungan ke Baitullah.
Mungkin tiba masa menguji kemampuan akal.
Mungkin juga tiba masa membuat satu keputusan yang membahagiakan semua pihak.

Aku pernah bertanya emak

"Bagaimana rasanya berumur 50 tahun?"
"Bilakah masanya mak menyedari kulit mula timbul kedutan?"

Nah! Bila tubuh ini menyarung jersey tiga puluh, hati rasa gundah.
Mungkin 10 tahun lagi tempoh yang aku ada. Mungkin 20 tahun lagi. Mungkin juga esok.
Itu aku tidak gerun.
Yang aku takut, yang aku tidak akan dapat membayangkan ialah

Bertambah usia aku maka semakin bertambah usia Mak dan Abah.
Itulah yang paling aku takut saat ini!

No comments:

Post a Comment