Saturday, December 17, 2011

DermaLah DARE

Ada kempen derma darah di Pusat Darah Negara. Aku gagahkan pergi ikut rombongan ofis. Berkobar-kobar nak sedekah darah ni. Badan asyik lesu je, mana lah tahu berkat derma darah ni badan jadi ringan. 


1st check berat - PASS *aarrghh.. dah jejak angka ENAM. Nak pengsan rasanya, sebab tak pernah aku seberat itu.


2nd check jenis darah - PASS Type A


3rd check Hb darah - PASS paras-paras je aku ni. 12.9


4th check blood pressure - PASS juga


Sekali tu aku kene reject juga. Sebabnya aku baru lepas acupuncture and bekam. Tak sangka buduh juga aku ni. Baru tahu yang ia akan efek kalau kita nak donate blood.


Moral of the story, sila ambil tahu apa yang prevent kita dari menderma darah:


1. Berat x kurang 45kg
2. Takde makan ubat-ubatan dalam tempoh 1minggu sebelum menderma
3. Tidur lebih 5 jam
4. Bukan tengah heavy period
5. Tidak menyusukan anak
6. Tak mengandung
7. Tak melakukan acupuncture dan bekam dlm tempoh 6 bulan sebelumnya
8. Tak pernah duduk di UK lebih 6 bulan dan makan daging di sana.

No comments:

Post a Comment