Monday, January 9, 2012

Sakit Bahu dan Belikat

Sejak 2005 aku mula sakit bahu.
Asalnya sebab ambil upah jahit langsir yang berat, dan mungkin diburukkan lagi dengan kerusi menjahit aku yang tak ergonomik sakit itu berlarutan hingga sekarang. 


Bila menjahit sikit, aku akan sengal dari belikat hingga tengkuk. Bila menaip atas meja terlalu lama, pun akan menyebabkan bahu aku bengkak.


Aku tak pernah lah pergi cari ubat hospital atau berubat secara saintifik. Habis-habis, aku akan lumur minyak panas atau minyak Geliga febret mak aku pastu minta tolong Sang Suami ketuk-ketuk dan urut.


Tapi semalam, i kannot stand it animor! Boleh pulak aku terjaga jam 3.30 pagi sebab sakit bahu sangat-sangat. Korang tahu ke kenapa boleh jadi camtu? Seingat aku, takde pulak aku menjahit akhir-akhir ni, mesin pun dah naik berhabuk. Paling rajin pun buat bunga riben. Sang Suami kata aku suka surf net sambil baring. Itu yg trigger balik masalah tu. Ada pulak member kata aku salah bantal. Masalahnya, semalam ok je, nak tidur tu tetiba sakit mencucuk-cucuk. Sampai ke ketiak dan payu**. 


Mula la hati tak keruan. Teringat bre*st lump yang operate masa 2005 pun masih tertinggal sisa benang jahitnya. Mula la terasa-rasa ketulan pelik ada di dada. Nauzubillah!



Maka, hajat nak berurut yang tertangguh dari minggu lepas tak tertangguh lagi. Aku tak kira. Aku mesti operasi badan aku malam ni. 7.50 malam tadi aku tepon tukang urut aku selalu calling-calling dtg ke rumah. Dengar suara kak Simah tu memang tak sampai hati, tapi kalau malam ni tetiba aku meraung tengah malam sakit bahu, camne? Sapa nak jawab? Jadi aku tebalkan je muka mintak dia datang juga. 


I: Sedang menanti kehadiran Kak Simah

3 comments:

  1. Hidup lebih ceria dengan Perap Cenderawaseh..rahsia hilang segala sakit dan tingkat ketrampilan daripada alam semulajadi nano mikrofungus dan tumbuhan

    ReplyDelete
  2. Saya pun sekalu sakit bahu.pg spital,cucuk ubt tp xtau sakit apa sbnarnya..xtahan sekali serang,xbleh nk gerak dah!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu! Kalau dah sakit menyerang biar ditumbuk di belakang atau dipijak pun masih tak terasa apa-apa.

      Saya jumpa satu krim yang saya anggap magis. FLANIL. Cuba sis Ross cari di farmasi. Sapukan di tempat yang sakit serta merta ia hilang. Tapi, macam biasa la, ia hilangkan untuk seketika..Namun cukup la untuk mengurangkan sengal tanpa painkiller

      Delete