Friday, September 14, 2012

Childhood Memories Episode 2



Kecil dulu aku macam perangai boyish. Pakaian tidak melambangkan jiwa. Mak suka aku pakai skirt dan gown. Aku pakai juga lah, sebab abang-abang aku kata kalau perempuan pakai seluar jeans nanti 'Amnah Gila' kejar. Makanya, dengan skirt itu lah juga aku berkayuh basikal keliling kampung. Pergi kandang lembu kambing pun aku pakai skirt juga. Kena kejar dengan angsa peliharaan jiran dan disepit di skirt sampai terlucut. Cinabeng punya angsa!


Berani tinggal sorang-sorang? Tidakkkkk!

Antara semua abang-abang, aku paling rapat dengan abang di atas aku. Walaupun dia kaki sakat, tapi bontot dia jugalah yang aku mengekor. Dia usung basikal besar, aku usung basikal kecil dia dulu membontot dia. Kawan-kawan abang aku kawan aku juga. Kalau setakat main baling tin, baling selipar, galah panjang, polis-sentri usah cerita la, mesti aku join sama.


Kisahnya suatu hari, abang aku dan kawan dia pergi mancing. Aku tak nak tinggal, dengan berskirt dan selipar bertumit yang dibelikan emak, aku membontot abang ke hujung kampung di kawasan paya. Kawasan tu 'keras' sikit. Masa tu pun dah nak hampir senja. Dapat ikan seekor dua, abang aku suruh tunggu kejap, aku pun mencangak sorang-sorang kat tepi paya tu. Dengan selut dah penuh di selipar. Tunggu-punya tunggu, makin gelap. Tak banyak cerita, aku gagahkan diri menyusup celah-celah belukar, dengan sedu-sedan sebab rasanya aku tahu abang sengaja dajal tinggalkan aku. 


Dengan air mata meleleh-leleh sedih yang amat, betis penuh gigitan nyamuk, selipar berselut penuh, jauh juga aku nak berjalan kaki balik rumah. Sampai di rumah, aku tengok abang tengah kena belasah dengan mak. Aku dengar mak marahkan dia tinggalkan aku seorang di paya yang 'keras' itu. Gurauan dia melampau batas kali ini. Aku ingatkan aku selamat sebab teraniaya, rupanya masuk-masuk pintu rumah mak bagi upah cubit kat aku. Mak jarang naik tangan, jadi bila kena cubit tu aku serik la sekejap. Hehe. 




2-3 hari kemudian, aku mengekor semula abang aku. ^_________^


I: Agaknya kalau masa tu Puteri Bunian yang abang aku penah terserempak tu jumpa aku, macam mana aku sekarang?



No comments:

Post a Comment