Thursday, October 17, 2019

Assisted Reproductive Tech (ART)

Membetulkan persepsi manusia ni is rather hard. Bilamana dah ramai orang buat IVF, nanti ada pulak yang cakap saja buat sbb nak dapat anak mahal. Heh.

Kalo lah orang tu cerdik, dia tahu camne seksa nya proses TTC ni tanpa bersuka-sukaan suami isteri lalu termengandung. Dia sama sekali takkan ingin melalui proses tersebut. Tapi, biasalah sebab dia tak kena dia tak tahu. IVF ni pada aku, sbnarnya ikhtiar terakhir kalau diberi pilihan. Tak best sebenarnya. Sakit. Itu je yang aku boleh kata.

Ada ke orang saja nak sakit semata-mata nak tergolong dalam orang dapat anak guna IVF?
Ada ke orang sengaja nak spent duit beribu sedangkan orang lain main celup-celup tabur-tabur dah jadi baby?
Haha.
Apa lah bangang kalau ada, kan?

Personally, aku ni tiub fallopian dah rosak, pastu ectopic pregnancy, doktor buang dua-dua tiub. Jadi ikhtiarnya yang tinggal cuma IVF, reti? Emosi lak mak ED ptg ni. Aku syukur pd Allah rahim dan ovari aku ok, boleh la guna teknik IVF tu. Abis aku nak ganti apa lak tiub aku tu dah takde, straw?

Hah. Ingat kita suka suka gaknya buat IVF tu. Dah la kena cucuk-cucuk perut tiap malam. Kadang tu sampai 3 shots satu malam, serentak. Belum campur lagi post-OPU yang perut ko bloated, kelengkang ko sakit terpaksa mengangkang sepanjang dalam OT.

Kalau aku lemah semangat, dari HSG aku dah stop.

https://youtu.be/bs2mryGYvzQ

Nah. Semua orang yang hebat melalui IVF tu kau boleh nilai sendiri. Money does not matter anymore. Please respect their courage, ok


No comments:

Post a Comment