Wednesday, October 9, 2019

UPT

This time, 2ww tak dapat MC. One thing i think new policy (read from LPPKN bunting information during their 40th anniversary Fertility Ctr held last September 2019) and one thing aku pun dah di tukar kpd Dr.Wan instead of Dr.K (during ED my son).

First week aku amik annual leave, the following week dah start kerja. Elok juga, kalau tidak asyik memikir dan mengGoogle. 😥

Fertility journey ni paling menguji minda masa 2ww lah. Kalau kau nak rasa penantian satu penyeksaan, this is the time you should learn. Been there, done that. 

As my office dekat je dengan Guardian, bila terpaksa lalu, aku tak boleh tidak kaki ni nak melangkah cari UPT. Husband dah warning, jangan. Tapi aku ni sejenis yang kena handle any news slowly, bad or good news. 

Dengan jalan macam 🐌 beli lah 3 UPT yg manual. Abis pakai, terpaksa lalu lagi. Terbeli la lagi. Nekad aku kali ni tak nak macam FET last 4 years. Dr.K cakap “sorry....” tak dan dia cakap aku dah berjurai airmata sebaldi. 

Of course aku buat UPT senyap-senyap tak inform Hb.
ET aku scheduled on 20/9/2019. 
27/09/2019 parents aku datang rumah.
28/09/2019 aku keluar ikut parents aku shopping dgn family adik and Hb sekali
29/09/2019 pagi tu aku spotting. 

Masa tu mak nak balik. Cakap kat mak, “tadi mandi ada spotting..” diikuti dgn titisan air mata. Aku nangis, mak pun nangis. Abah pun cam nak nangis. Sayu. Pagi tu aku baru check UPT negative. 


Start with 9dp3dt (9 days past 3 days transfer) that morning aku spotting. 😭
Start kerja the following week, spotting dah jadi bleeding. Faint blood. Cair dan samar. Bila jalan dan berdiri banyak keluar. Malam nak tidur lun dah rasa nightmare. Hopeless sangat rasanya. Menunggu heavy menses AF.

Gagahkan diri check lagi, for total 8 days. Aku memang tak pandai tengok UPT ni sbb selama ni mmg nampak sentiasa jalur jalur. Masa ectopic pregnancy dulu pun gitu juga. Benak benau.

12dp3dt. As usual lepas weewee tak nampak apa. Balik keje masuk toilet aku tengok UPT pagi tadi semula. 

Eh. Macam nampak faint line. Banding dengan UPT past few days. Kebil-kebil mata macam tak caya. Tapi bila check everyday gini, baru lah nampak mana jalur nya. But i’m still bleeding.

4/10/2019 (14dp3dt) scheduled for hCG. Lepas amik darah, terus balik. Malam tu lepas Maghrib aku seru Hb, tunjuk semua UPT test. Aku cakap, maybe positive. Tapi tengok la esok masa BhCG utk betul-betul confirm.

7/10/2019 (17dp3dt) scheduled for BhCG. Kena tunggu sampai result darah keluar. Positive. Tapi aku cakap kat doktor aku bleeding. Doktor kata kena kurangkan pergerakan. Bedrest. Given me 3 days MC. Esok aku kerja for couple of days, next week nak start habiskan annual leave and continue dgn unpaid leave for 1st trimester. 

Robbi la tazarni fardan. Wa anta khairul warisin.. 
kuatkan zuriat kami ini yaAllah



No comments:

Post a Comment