Thursday, August 23, 2012

Antara 3017, 4012 dan 4013



Sejak disahkan hamil, batuk dan selsema menjadi rutin mingguan. Antibodi semasa hamil memang akan turun banyak, nak makan supplement pun berpada-pada. Selama ini supplement yang aku makan cumalah Pharmaton, itu pun dah stop berapa tahun lalu.


Jadi, sejak-sejak berisi ini, takkanlah pula nak selfish kan. Kena fikirkan apa yang kita makan, cikedis-cikedis dah tak makan, fastfood dah kurang, Kepci langsung takde pegi menjengah. Ada tak ada makan piza sekali, dan beberapa kali makan BurgerKing dan McDonald. Elok gak, tekak anak aku ni anak orang kampung. Suka makan sayur masak asam, ikan goreng dengan sambal belacan je. Itulah lauk paling nikmat, aku tak tipu!


Hospital bagi makan apa vitamin semua aku bedal je. memang tak banyak cerita. Semua fikir untuk anak je. Biarlah orang kata kalau makan vitamin lebih-lebih nanti anak jadi extra besar, susah nak beranak nanti, tapi aku memang tak banyak bunyi. Anak nak extra besar yang penting sihat, yang lain aku tak kisah. Cuma bila kerap selesema, diiringi batuk kemudiannya, aku pun jadi runsing. Batuk yang kokol. Faham? Siap kalau orang tak paham ingat aku jerit 'Kol! Kol! Kol!' karang ada laki aku pergi jawab telefon, 'tak ada pun orang call?'


Agaknya aku kurang vitamin C, aku makan le extra Vitamin C 'Buffered' slow release. Pun tak kurang juga. Aku kemam gula-gula cap kelapa laut afrika atau strepsil vitamin C sebelum tidur, untuk elakkan aku terjaga tengah-tengah malam mengkol-kol-kol tanpa henti.


Lepas tu, member aku suggest la makan buah oren banyak-banyak. Ye la, siapa tak tahu khasiat oren yang kaya Vitamin C tu kan?

Punya la panjang mukadimah aku cerita,  mesti ada yang dah catat ingatkan nombor ekor tadi eh?




Pesanan Khidmat Masyarakat

Antara Navel Orange #3017, #4012 dan #4013. Yang tak ada nombor tu selalunya limau mandarin lor. Jangan cari yang itu. Masa raya cina banyak la, masa cina tak beraya, kau makanlah Navel orange ni.

Navel Orange #3017
Yang ini tekstur dia agak lerai. Orang utara kata cheroi. Isi dia mudah dikupas dari kulit.
Rasa dia memang manis, tapi langsung tak ada masam pun tak boleh kan untuk tekak payau rupa aku ni. Warna isi dia lebih kekuningan, dan more juicy. Dekat Giant aku beli satu jaring 8biji RM5.99

Navel Orange #4012
Tekstur dia lebih padat. Tapi masih senang lerai dari kulit dan amat mudah pulak kulitnya nak terkupas ikut sekali masuk mulut.
Rasa dia manis, ada masam sikit. Tapi sikitttttttttttttttttttttt je masam dia. Tak effect banyak mana pun. Warna isi dia lebih oren sikit dari #3017. Dekat Giant aku beli satu jaring 8biji RM5.99

Navel Orange #4013
Tekstur dia lebih kurang sama dengan #4012, cuma warna dia banyak oren. Yang ini paling aku suka, sebab macam ada kenyal-kenyal sikit isi dia, takde la cheroi sangat. Ada masam sikit, banyak manisnya. Dan yang paling best, oren ni lebih besar dari #3017 dan #4012 tadi. Kulit dia agak kenyal. Puas hati la mengupas! Yang ini kat pasar malam pun ada, tapi spesis macam aku yang dah lama tak mengengah ke pasar, suruh En.S je yang beli ikan sayur bagai, kalau harap aku beli kat Jusco je 15biji RM12.99.


Semua oren ini tidak berbiji. Mudah betul hidup!


I: Buah lain aku tak lalu~







No comments:

Post a Comment