Wednesday, August 1, 2012

Mee bandung


Saya suka makan mee bandung. Kalau di KL, kebanyakan mee bandung seropa mee tomato. Balik kampung baru dapat merasa mee bandung Muo

Resepi ini bukan saya buat sendiri. Saya dah jumpa rahsianya.

dijamin sedap!



Rempah Mee Bandung MatPon!
Suggested by my SIL yang suka masak tu. Wife abang saya yang sulung.
Kalau ikut kata SIL, tak perlu tambah apa-apa. Saya tumisjuga nak bagi feel masak dan masukkan beberapa ingredient memekatkan kuah.

Bahan-bahan:
Rempah mee bandung MatPon
Udang kering
Bawang besar, bawang putih
Kacang tanah dikisar
Biskut marie.
Daging
Ayam
Sotong/Udang (jika suka)
Sayur sawi, karot, tomato
Tauhu
Telur
Garam dan gula secukup rasa.

Step:
1. Tumiskan bawang dan udang kering. Masukkan rempah mee bandung. Dah naik bau, masukkan bahan-bahan basah (ayam/daging/udang/sotong)
2. Masukkan air dan didihkan. Masukkan biskut marie dan kacang. Biarkan mendidih.
3. Masukkan sayur-sayuran. Matikan api.

P/s: Biskut Marie saya gantikan dengan biskut cream cracker. Tujuannya untuk memekatkan kuah. 
Saya tak letak sukatan kerana selalunya masak ikut 'rasa'. Pandai-pandai le mengagak. Telur tu dah nak makan nanti didihkan semula kuah dan pecahkan telur ke dalam kuah sedang mendidih. Dah separuh masak, angkat semula dan letak di mangkuk. Kalau tak suka, boleh guna telur rebus je.



Dah cuba masak, titipkan sedikit untuk saya ya!

No comments:

Post a Comment