Saturday, July 21, 2012

Childhood Memories Episode 1



Menjelang Ramadhan, pasti aku teringat zaman kecil dahulu.
Menjadi satu-satunya anak perempuan dalam keluarga, aku ada 3 orang abangS dan seorang adik.
Masa kecil dahulu, aku selalu rasa ter'hazab' sebab tak tahan kena buli dengan abang-abang. Derang kijam sehh!


Beza kami adik beradik standardnya 4-5 tahun seorang. Masa aku umur 5 tahun adik baru usia setahun. Bala-bala (memang bala) tentera atas aku pula 9, 12, 15. Lebih kurangnya camtu le. Sampai sekarang aku tak berapa nak memorized beza umur derang dengan aku, tapi bukan nak cakap gebang, derang memang suka dajal aku masa kecik dulu. Hasilnya, sampai besar aku dah tak heran kena gebang ngan kaum-kaum Adam dan takde la segan malu-malu kucing kalau dengan lelaki. Tahap selamba aku perlu diakui. Haha!



Masa kecik dulu, umur 5 tahun aku bertatih-tatih puasa. Mula-mula separuh hari, lepas tu Abah kata nak bagi upah sehari penuh dapat RM1 (zaman tu sehengget kira besar ooo) aku terus kobar-kobaran nak puasa penuh 30 hari. Tapi, dek ada abang-abang aku yang macam malaun tu, selalu adekkkkk kecundang mak!



Ada suatu hari di bulan Ramadhan, kira dah penghujung-penghujung Ramadhan juga. Mak tengah sibuk buat rempeyek pakai dapur minyak tanah zaman dolu-dolu kaler biru dok kat lantai. Aku dan abang-abang main di luar. Tak penah aku citer, umah aku dulu ada kedai runcit kecil-kecilan. Hari tu pula supplier hantar barang datang naik lori 5 tan. Bila barang dan habis turun (kami adik-beradik kena kerah angkut barang dan susun di rak, dah nak raya jadi stok barang banyak la) kami pulak yang naik belakang lori tu ramai-ramai! Bahagia oo! Macam jakun tak hengat! Lori 5 tan pun kami jakun -__-"



Aku la yang akhir sekali panjat naik. Tu pun selepas jerit-jerit mintak abang-abang aku tarik aku naik atas lori sama dengan derang. Almaklumlah, kaki adek pendek. Baru 5 tahun kan! Elok je aku naik, derang pakat-pakat terjun bersama-sama tinggal adik kesorangan di atas lori. Tokey lori lak datang acah-acah nak bawak aku balik. Ngeri siut! Pakcik tu ada misai tebal. Aku zaman kecik memang tak suka lelaki ada jambang dan misai.



Maka, adik yang ketakutan ini bertambah-tambahlah histerianya di atas lori dengan abang-abang dok bergelak ketawa terbahak-bahak sambil blah begitu saje. Kejam kan?



Maka, ketakutan mengatasi segalanya. Tinggi aku yang tak sampai 3 kaki tu, aku lompat terjun lori. Melalak tak hengat masa tu! Dengan gown (mak aku suka pakaikan anak dara seorangnya gaun, aku benci tul!) terebeh-rebeh dan air mata berjuraian, aku berlari dapatkan mak. Maka, menangis teresak-esak lah aku di atas riba mak mengadap dapur yang panas dan tong deram isi rempeyek. Di sebelah mak, adik tidur dalam buaian.



"Heh, kan mak kata orang puasa tak boleh nangis, nanti batal puasa!" 
Ceh, ayat cliche gila padahal mana ada hukum nangis membatalkan puasa. Tapi aku caya kata mak masa tu.



Oleh sebab aku dah berjurai-jurai keluar air ikut mata dan hidung sume, aku terus assume puasa aku dah batal. Maka aku terus capai rempeyek mak dan kunyah di situ tak banyak citer punya!



Mak yang terkejut tengok aku, terus tanya. Aku jawab selamba. "Puasa orang dah batal la mak, orang nangis!"


Maka. dengan penuh rempeyek di tangan kanan. Dan air segelas di tangan kiri, aku kejar abang-abang aku yang bersembunyi. Nampak je muka derang, terus aku tayang.



"Uhhhhh...sedapnya rempeyek. Argh leganya dapat minum air sejuk!!!" saja aku pekik kuat-kuat. 


Abang-abang aku semua terlopong!


Maka, sikap membalas aku itu adalah hasil kena buli dari kecil.



I: Selamat Berpuasa kepada seluruh muslimin dan muslimat! Semoga puasa ini menjauhkan kita dari perbuatan keji dan mungkar.

No comments:

Post a Comment