Monday, July 2, 2012

Cara-cara melakukan suntikan di perut

Untuk rawatan IVF yang saya lalui, ada dua jenis hormon yang disuntik bagi merangsang pengeluaran ovum iaitu Buserelin dan Gonal F. 


Buserelin

Gonal F

Buserelin biasanya datang di dalam botol, dan perlu dikeluarkan menggunakan syringe yang dibekalkan. Gonal F pula biasanya datang dalam bentuk pen untuk kemudahan pesakit, atau kadang-kala untuk dos yang kecil boleh datang dalam bentuk serbuk di dalam botol, yang dibekalkan sekali dengan cecair pelarut. Syringe digunakan untuk ambil Gonal F dari botol.

Langkah-langkah untuk memudahkan suntikan ke perut:

Sebelum itu, nih hah! Gigih saya draw pakai paint je pun, nak bagi korang tengok kaedah susunan suntikan saya pada perut. Wah.. Skemanya aku ni! Cucuk perut pun nak ada planning. Betul-betul punya visi dan misi ni.

Kalau rasa ada 40 shots nak suntik, harus korang ikut tips ini! Tapi jangan la pakai marker permanent lak pi titik-titik tanda kat perut. Karang sooami korang semua pelik ingat korang dok inai perut ke ada kudis buta ke. Tapi kalau nak buat, perut korang, ye tak?

Ok.ok. Enuf. Nah step suntik, i bagi uols free gediknye ber i-u


1. Sediakan suntikan yang diperlukan, jangan dah swab perut baru terkial-kial nak masukkan ubat ikut dos. Buang gelembung udara yang ada di dalam picagari untuk mengelakkan gelembung udara menolak semula ubat bila ia telah dicucuk ke dalam perut. Kalau suntikan Gonal-F menggunakan pen, tak usah khuatir kerana dijamin tiada gelembung udara. Longgarkan penutup syringe. Longgarkan je tau, bukan buka habis. Jangan sampai mata jarum untuk suntik terkena mana-mana permukaan meja,kerusi,tangan, kaki apa-apa je la. Bahaya, takut masuk sekali bakteria dan kuman kat kulit kita.

2. Buka seluas-luasnya kawasan perut, swab kawasan perut untuk disuntik. Kawasan suntikan yang sepatutnya ialah dalam lingkungan 2inci (2") dari pusat. Sekeliling ya, sekeliling boleh disuntik. Cuma kalau kawasan atas pusat ada sedikit ngilu. 

3. Ukur menggunakan 2-3jari (seperti nak baca ikrar Pengakap Kelana) dari jarak pusat. Dah confident dengan kawasan yang ingin dicucuk, cengkam sekuatnya lemak yang ada di perut. Saya selalunya cengkam kuat untuk mengurangkan rasa ngilu dan sakit apabila kita cucuk. Cara cengkam; gunakan kelima-lima jari tangan kiri dan cengkam antara 1-2inci dari ibu jari dan keempat-empat jari tadi. Get it? Kalau tak, gigih saya carikan gambar berikut...

Sekadar hiasan, bukan perut saya (-.-)"

4. Masukkan jarum perlahan-lahan. Jangan goyang-goyang jarum itu, kalau tak lagi sakit. Pastikan jarum masuk jangan senget-senget sangat. Tekan habis picagari perlahan-lahan gunakan ibu jari kanan disamping jari yang lain mengampu picagari tu. Ikut selesa korang.

5. Biarkan seketika picagari di dalam perut. Jangan terus cabut. Lepaskan cengkaman tangan kiri perlahan-lahan. Dengan kiraan 10, cabut jarum perlahan-lahan secara selari dengan semasa korang masukkan tadi. Kalau main cabut ikut 'dan' saja, ada darah ikut keluar.

6. Tekan tempat cucukan tadi dengan swab kapas. Baring dalam 30 saat. Selesai



Selamat mencuba! 

1 comment: