Wednesday, July 4, 2012

Langkah-langkah di dalam IVF

Ni hah, gigih untuk kawan-kawan TTC, saya buatkan jadual untuk bagi faham bila masa nak suntik ubat itu, ubat ini, bila nak buat step itu, step ini. Jadi kalau datang dalam bentuk jadual, senang sikit korang nak faham, ye tak? Cepat! Sila belanja saya McD Big Mac ok! 


(-.-)"
macam tak ada kerja pulak, rajin buat schedule listing. Esok dah naik kerja semula, satu entri pun makan sebulan sekali.

Wohoh. Gigih hari ini nak buat entri khas untuk TTC. Walaupun jarang masuk RH dah, saya tahu rakan RH semua gigih juga sedang berusaha. Chaiyo!


P=period (kaler merah khas untuk bendera 'Jepun')
B=Buserelin
F=Gonal F
SST=Sperm Survival Test (Suami sahaja, yang perempuan takde 'berudu' ya)
HCG=Human Chorionic Gonadotropin 
BHCB=Beta Human Chorionic Gonadotropin (dijalankan untuk melihat peningkatan hormon HCG untuk menentukan kehamilan. Selalunya kalau hamil, hormon ini naik 2 kali ganda setiap hari dari hari diambil HCG)
Pregnyl= Ubat pecahkan telur (bagi release daripada ovari)
OPU=Ovum Pick Up /Egg Retrieval
IVF=In-Vitro Fertilisation (dalam lab, ovum dan sperm dicampurkan dalam satu bekas untuk bagi cantum). Lepas tu, kalau fertilised, dia eram lagi 3 hari sebelum ET
ET=Embryo Transfer
FET=Frozen Embryo Transfer (kalau ada baki embryo, simpan dalam bank untuk kegunaan next time)

Dalam 2ww(two week wait after ET) kalau buat pregnancy test sendiri mungkin korang akan dapat Big-Fat-Positive (BFP) dan menyebabkan korang menyangka korang hamil. BFP berlaku kerana Pregnyl/Pubergen dibuat daripada air kencing wanita hamil yang diekstrak. Jadi efek ubat itu mungkin masih tertinggal di dalam sistem badan kalau korang tak menyabar gatai beli pregnancy test sendiri dalam masa 2ww.(wohohhh..aku bersalah kerana bercerita)

Me, on the other side dapat BFN (Big-Fat-Negative), pandai-pandai nak harung beli pregnancy test (PT) sendiri sebab tak sabar 2ww, dah frust menonggeng sebab nampak single line 2x beli semua 1line. Bila buat BHCG baru dapat sahih hamil. So, susah juga kalau orang tak sabar ni ya. Moral of the story, tak salah nak beli PT, tapi don't trust sangat dengan result dia. Better tunggu BHCG je. Sabar untuk sehari dua lagi. Tapi hanya geng TTC yang tahu penantian itu suatu penyeksaan bukan? Tetapi sekurang-kurangnya dengan BFN itu saya tidak menaruh harapan menggunung dan bersedia dengan apa jua kemungkinan semasa ujian BHCG dijalankan. 

No comments:

Post a Comment