Saturday, April 24, 2010

Pelvic Adhesions

Hehe. Kan dah cakap tengah R.A.J.I.N.
So ini entry ke2 un
tuk hari ini. (Hah.jgn tegur la)

Oleh kerana hari ini tiba2 mood aku teramat rajin, maka lepas siap entry 1st tadi aku boleh scan medical2 report aku based on my pr
egnancy problems.HISTORY
Sebenarnya aku dah setahun
pergi treatment regarding my pregnancy problems. Dah genap 5tahun (Februari lalu) aku kawin, so kire wasting time jugak le sbb x beroleh hasil lagi (Hish mulut! belum ada rezeki:ahah, klise sungguh)
Sebenarnya aku pernah sekali concieve selepas kawin(of course la lepas kawin.jgn pikir bukan2). Masa tu aku memang betul2 x ready sbb baru sebulan kami jadik lifepartner. Ditambah pulak dengan ChickenPox yang baru elok (kena 2weeks after nikah). So, memang terrible la time tu.

Dan sebab tiada reze
ki dan tuhan memahami ketakutan aku menjadi ibu (masa tu la. sekarang cuba suruh jadi ibu.. berdesup pogi yeh). maka aku pun miscarriage. Lepas procedure D&C tu aku sakit selama sebulan lebih. Bila jumpa doktor di Government hosp (somewhere area Utara) jawapannye..

'Alah.. sakit sikit-sikit tu adatlah'

Sikit ko kate (mula la nak emosi ni). Hari2 aku sakit macam period pain. Last2 mak abah bawak aku balik Kg, berubat di sebuah klinik. Sekali je doktor tu scan terus dia dapat detect yang ovari aku infection dan membengkak. Lepas diberi ubat, terus aku sihat (hahah.gagah!)
So, lepas masalah tersebut, timbul lagi satu masalah lain. Aku mengenalpasti terdapat ketulan di (tet!) dan doktor suggest aku jangan try to concieve dulu. SO, aku pun rilek2 sahaja bersama suami tanpa memikir tentang baby utk setahun (sbb schedule next operation aku kira2 lagi 8bulan selepas itu).

Bila habis mas
alah itu, aku pulak cari masalah.
Bila aku mula bosan kerja, mula la pikiran menerawang mencari sesuatu yang baru utk dibuat.
Maka dengan R.A.J.I.Nnye aku pun apply utk
further study. Maka bila aku dapat belajar selama 3 tahun, selama itu juga lah aku mengelak (hait.hait.tepis) utk preggy.

And now, when everything seems to be O.K, aku pun mula la procedure infertility treatment. Mula2 dulu aku pegi Metro Maternity Banting dan doktor bagi Clomid untuk 3 cycle. Selepas tak berjaya, doktor suggest aku buat Hydrotubasis utk ch
eck womb condition. Di Metro Maternity Banting ni tiada kemudahan untuk S.A (Sperm Analysis) so doktor Banting forward case aku ke Metro Klang sebab di sana kemudahan perubatannye lebih lengkap sekali dengan procedure Hydrotubasis aku.
Hydrotubasis ni cara2nye doktor akan masukkan cecair contrast ke dalam rahim (dipam) then doktor buat UltraSound melalui bukaan faraj.(Huhuh.sakitnye)
S.A pulak (xtahu ke?) xpa
yah citer boleh? Xboleh? ok.ok.
Sperm diambil secara manual (hehe) kemudian dikira. Camne dikira tu tidak la dapat dipastikan, dia tengok camne berudu tu berenang, baper
banyak ada, baper kapasiti dia.
Oleh sebab semuanya O.K pada suami , maka selepas ini semua procedure tertumpu kepada sang isteri (aku la tu)

Result daripada UltraSound (cam ultrasound baby) dicetak. Sampai bergaduh aku dengan doktor sebab aku nak jugak printout UltraSound tu. Last2, doktor tu mengalah juga (hehe.bangga.mahal2 suamiku membayar mesti la aku mahu juga walau apa pun alasan doktor itu)



Dipendekkan cerita, report dari Metro Klang tu as stated below:
As requested, here are the de
tails of investigations:
Tubal patency test (Hydrotubation) on 21.7.2009: Tubes patent
Hormon assay: Report given
Seminal assay: Report given
PAP Smear: Class I (14.4.2009)
Sincerely,
Dr. ***


Hey. WTF xde pun mention pasal condition ovari,rahim etc. Aku betul2 rasa suspicios. Tgk dari result ultrasound tu pun macam blur. Camne dokt
or boleh cakap semua normal ? (based on kesakitan yang amat semasa dipamkan contrast liquid ke dalam rahim). Doktor kata kalau x sakit maksudnye ada block. (Logik ke?)
Lepas ke LPPKN, aku kena repeat semula SEMUA prosedur dari ambil darah D3-5 dan D21 period, makan semula clomid, HSG (Hysterosalpingogram) bla2. sbb doktor LPPKN kata semua result daripada Metro Klang dah lama dan x valid. Aku ingatkan dengan buat di private dulu boleh menyingkatkan masa, rupanya lagi menambah masa dan menyebabkan pengeluaran 2x kos. (Gila!)

LPPKN forward procedure HSG ke Hospital Tawakal KL sebab LPPKN xde XRay machine. HSG lebih kurang sama macam Hydrotubasis yang berbeza 1 pakai Ultrasound n HSG guna Xray. Dua2 procedure pun perlukan liquid contrast dipam ke dalam rahim. (Allah! Lagi sekali?!)


okeh. XRay film ni totally clear. Even aku x penah ambil jurusan doktor (walaupun pernah bercita2,tapi kecundang memikir akan melihat darah membuak2 membuat aku pening). Jelas dapat tengok sebelah kiri fallopian tube tu ada satu gelembung yang besar. Itulah air contrast yang tersekat. Dengan erti kata lain BLOCKED.
Dan sebelah kanan pula berjaya menembusi ke hujung tiub. (Aku suke..!)

Doktor kata at least sebelah lagi ok, walaupun ada interruption sikit. But she will try her best utk IUI dulu.

Normal Plain Film
After contrast a normal uterine cavity is visualized.
The left tube is dilated and no peritoneal spill is seen from it.
The right tube appears normal in caliber and a small amount of peritoneal spill is seen from it.
The delayed film shows residual contrast in both tubes.
Appearences suggest the presence of pelvic adhesions with left hydrosalpinx.

Ini report dari Hospital Pakar Tawakal regarding XRay film tersebut. At least aku berpuas hati kerana aku tahu what happen inside me.

Last week seperti dijanjikan, aku doktor nak jalankan IUI pada aku. Tapi UNFORTUNATELY, telur yang matang hanya di sebelah kiri. So, doktor abandoned case ini dan kena repeat semula ujian darah utk next period cycle. (Sabarlah hati!). Hai, kenapa yang kanan x mahu bertelur ye?!

No comments:

Post a Comment