Thursday, April 29, 2010

Popia Ali

Hurmm..
Nak cerita sikit pasal malam tadi.
Hb ajak keluar ke bank, so cam biasa terus la nak g dinner sekali.
Tapi mmg dah totally B.L.U.R nak makan apa sbb tekak dah rasa jemu nak makan apa saja.
Hanya pikir makan untuk mengenyangkan perut kami. Selebihnya, tahap kebosanan melampau sampai xtahu nak buat hape malam tadi menyebabkan kami ronda2 pekan Kjg dengan tanpa matlamat.

Pastu aku nampak kedai makan kat taxistand Kajang, terus rasa nak lepak2 minum2 jap. Hb pun setuju.
Lalu la kedai jual popia dekat2 area situ. Ramai sungguh orang beli. Aku pun apa lagi, terus la rasa nak try.

Hb tunggu di kedai makan, aku lak menapak lebihkurang 15saat berjalan ke kedai (actually dia guna lori dan park tepi bank CIMB Kajang). Aku pun terus oder kat tokey.

Aku: Pakcik, 1 bape?
Pakcik jual popia: Satu 60sen. Ambik 6 tiga ringgit.
Aku: Ok, bagi 3 basah 3 goreng.

Maka dengan selambenye, pakcik tu terus mengaut 3 popia basah dan 3 popia goreng ke dalam kertas pembalut with his BARE HAND!!

Terkedu aku menengoknye. Dah la tangan pakcik tu gelap2 sikit dan nampak sungguh comot. Mmg siut tul, mati selera aku tiba2. Bila pakcik tu bagi, aku terus ambik, bayar dan blah.

Pastu Hb pasan muka aku kemut2 masa duduk sambil dok perati pakcik tu dari tempat kami duduk lebihkurang 5 meter je dari kedai dia. So, aku nampak pakcik tu borak2, salam2 member dia yang lalu lalang, garuk2 pala, garuk2 leher, pegang2 rambut!!!!!!!!

Waaaa, lagi la selera aku berlari kencang meninggalkan aku. Terbayang segala peluh2 dan kuman kat popia tu. Eiii..Yakh..

Hb tanya kenapa, aku pun citer la, then dia kata xyah la makan, share nasi goreng dgn dia je. Aku pun duk diam je sambil pala ligat2 pikir nak buat hapa dgn popia tu.

Tetiba je aku bangun, capai semula bungkusan popia tu dan terus jalan ke kedai tu semula.

"Nah pakcik, saya rasa saya tak mampu nak makan popia ni.
Tadi pakcik ambik tak pakai pape pun."

Pakcik tu terkejut, worker dia (Indon) terkejut, dan aku juga terkejut. Sungguh di luar kawalan aku!

Bila aku lepak semula di kedai makan tu, aku nampak pakcik tu berambu2 tangan dia kat langit, kat jalan, kat AKU (macam citer ANAKMAMI) dengan muka bengang sambil dok citer kat orang yang tengah beli kat dia.

Hish.. aku senyum je la, sambil cakap kat Hb yg pakcik tu for sure tengah ngumpat aku. Tapi tak kisah lah. Yang penting pasni dia akan ingat apa yang aku dah buat dan harap pakcik tu berubah la (menjaga sikit kebersihan diri dia waktu meniaga).

Tak lama lepas tu, worker dia datang dan pulangkan semula duit aku. Aku tak mintak pun dia pulangkan. Tapi orang dah bagi, ambik je la. Dan bila ada budak dtg mintak Derma dari anak yatim, aku bagi duit tu pada dia. So win-win situations la.
Aku x kisah makan di mana je, janji halal dan bersih. Kalau pakcik tu buat bukan depan mata aku, mb aku boleh lagi terima sbb x tahu. INI TERANG2 DEPAN MATA AKU DIA BUAT CAMTU. Geli tekak wei.


So, balik dari ronda2, aku terus buat air, makan biskut gula cecah nescafe.

Dan seperti biasa, aku keluar malam itu hanya untuk beli dan pulangkan semula popia. hehe.

No comments:

Post a Comment